קריותרפיה לחובבי ספורט

קריותרפיה היא טכניקת ריפוי שהגיעה מתרבויות קדומות של שימוש בקור לצורכי ריפוי וחיזוק המערכת החיסונית ע”י מיי קרח, טבילה באגמים קפואים ועוד.

עם השנים והתפתחות הטכנולוגיה התפתחה שיטה  שהפכה את הטיפול לקל ונגיש יותר.

טיפול קריותרפי  מאפשר טבילה מלאה של הגוף בטמפרטורות קרות במיוחד (עד -200 – מעלות צלזיוס) הטיפול מוביל להצערה ובריאות הגוף ואיכות חיים טובה יותר.

ספורטאים משתמשים בקריותרפיה במשך שנים רבות כדי לשפר את ההתאוששות והביצועים.

חובבי הספורט משתמשים בקריותרפיה מכיוון שהטיפול יכול לעזור להם להתאושש ולהבריא מפציעות על מנת להמשיך מחדש בפעילותם הספורטיבית באופן מהיר יותר ואף לשפר את התוצאות .

דם מועשר זורם חזרה דרך הגוף, דרך הרחבת כלי הדם. שלא כמו אמבטיות קרח, השרירים אינם זקוקים לזמן להחלמה לאחר הטיפול בקריותרפיה.

קריותרפיה מסייעת במידה רבה לפציעות במפרקים ובשרירים, דם מועשר זורם חזרה לגוף, ובכך מעלה את רמות הביצוע. ומכאן שהמטופל יוכל לחזור להתאמן מוקדם יותר ולשפר עוד יותר את התוצאות.

הטיפול משפר ומזרז את חילוף החומרים בגוף לאחר טיפול  קריותרפיה, מכיוון שנדרש לגוף הרבה אנרגיה על מנת לחזור לטמפרטורה הרגילה שלו.

הגוף עובר תגובה פיזיולוגית מדהימה לטמפרטורות נמוכות במיוחד כאשר המוח מקבל אותות הרושמים את מידת הקור, הוא רושם את האפשרות לשמור על טמפרטורה ממוצעת אם נשמר זרימת דם רגילה בשכבות העור החיצוניות. לאחר מכן קולטנים מתחת לפני העור מכוונים את מערכת העצבים של הגוף לבצע תהליך הנקרא התכווצות כלי הדם – היצרות העורקים וכלי הדם.

התהליך מוביל להפחתה בזרימת הדם לרקמות עייפות או פגועות, ובכך מכבה את תהליך הדלקת והתפתחות נפיחות או חבורות סביב פציעה. כתוצאה מתהליך זה, הדם נשמר בליבת הגוף ונשטף במעגל הטבעי ומתעשר בחמצן, אנזימים וחומרים מזינים וכן מקבל זרם של הורמונים דרך המערכת האנדוקרינית בגוף.

עם תחילת הטיפול בקור כלי הדם מתכווצים ומפחיתים את זרימת הדם לאזורים דלקתיים ,ברגע שמסתיים הטיפול והמטופל נמצא  מחוץ לתא הקריוגני, מתרחבים מחדש כלי הדם ומגיעה נוכחות מוגברת של חלבונים אנטי דלקתיים.

לסיכום:

הספורטאים היו האוהדים הראשונים של טיפולי הקריותרפיה, הטיפול  הינו כלי להתאוששות בתחום רפואת הספורט, וככל שהקריותרפיה הופכת פופולארית יותר ויותר כך גם מאמני כושר, רצים וחובבי כושר מאמצים את הטיפול להקלה מהירה על מאמץ, כאב ותופעות אחרות הקשורות לפעילות גופנית.

היתרונות של קריותרפיה לאחר פעילות גופנית כוללים:

  • הקלה מכאבי שרירים מאוחרים
  • שחזור יכולת התפקוד של השרירים לאחר פעילות גופנית מאומצת.
  • הפחתת טמפרטורת הליבה של הגוף לאחר אימונים ממושכים.
  • ניקוי רעלים מהיר ותיקון נזקים תאיים לאחר פעילות גופנית.
  • עלייה במחזור הדם וכתוצאה מכך קצב חילוף החומרים מוגבר.
  • שחרור מהיר של אדרנלין המקדם תחושת רווחה ומחדש מוטיבציה להישאר במשימה עם משטר התרגיל